Întrebări adresate candidaţilor la postul de Primar al Timişoarei
În contextul candidaturii dumneavoastră la postul de Primar al Timișoarei, noi, membrii Asociației Ceva de Spus dorim sa cunoastem si apoi sa transmitem membrilor nostri din Timișoara cum veti rezolva urmatoarele probleme vitale pentru noi:
– Accesibilitatea spațiilor publice și mobilitatea persoanelor cu dizabilitate din oraș:
De exemplu, in prezent, pavajul din centrul orașului face dificilă deplasarea persoanelor în scaun rulant, deoarece bordurile prea înalte împiedică deplasarea de pe trotuar pe carosabil și invers la trecerile de pietoni. Nenumarate trotuare sparte, cu stâlpi poziționați în mijloc sau cu intrări de acces la garaje aflate la demisolul caselor pentru care diferența de nivel cu trotuarul e realizată sub formă de treaptă, nu de pantă lină face imposibila deplasarea noastra fara un insotitor.
– Numarul foarte mic al locuințelor sociale pot acoperi doar un număr foarte modest din cererile de pe lista de așteptare.
– Mașinile parcate pe trotuare (ilegal ) nu doar in centrul orasului ci mai ales in cartiere care împiedică circulația pietonilor și a utilizatorilor de scaun rulant sau chiar masinile parcate pe locurile alocate persoanelor cu dizabilitati.
Cu deosebita stima,
Simona Smultea
Co-Presedinte Ceva de Spus
Răspuns din partea domnului Dominic Fritz
Dragă Simona,
E o bucurie pentru mine să răspund, alături de Dominic și Cosmin, la întrebările tale referitoare la programul lui Dominic și al candidaților USR-PLUS la Consiliul Local Timișoara, pe temele care afectează calitatea vieții persoanelor cu dizabilități.
Începem prin a-ți spune că principiul accesibilizării este unul central în programul de guvernare al lui Dominic. E un principiu care se regăsește transsectorial, în mai multe capitole al programului, dar are și un capitol dedicat, sub titlul “Deschidem și accesibilizăm Timișoara”.
Accesibilizarea spațiilor publice, a instituțiilor publice și a transportului în comun
Timișoara noastră va fi accesibilă tuturor locuitorilor și vizitatorilor ei. Principiul accesibilității va fi aplicat la toate lucrările publice, în toate cartierele și nu doar în centru și va fi aplicat de asemenea în toata instituțiile publice ale orașului, începând cu Primăria.
Deoarece înțelegem că orice bordură poate reprezenta un obstacol greu de trecut pentru persoanele cu dizabilități, pentru vârstnicii ce se deplasează cu dificultate sau pentru părinții cu cărucioare, vom cheltui bani publici doar pentru proiecte de infrastructură ce respectă principiile accesibilității. Noile lucrări pietonale vor include covoare tactile pentru persoanele nevăzătoare și semafoare pentru pietoni cu sistem de sonorizare.
Ne angajăm să accesibilizăm transportul public, etapizat, astfel încât urcarea și coborârea din vehicul să fie facilă pentru toate persoanele cu dizabilități, pentru vârstnici sau pentru părinții cu cărucior. Stațiile vor fi accesibilizate cu covoare tactile care facilitează folosirea mijloacelor de transport în comun de către persoanele nevăzătoare, iar stațiile de tramvai vor fi la nivel cu podeaua tramvaiului. Dezideratul nostru este ca autobuzele și troleibuzele să fie dotate cu rampă electrică, nu manuală, pentru a facilita accesul persoanelor în fotoliu rulant, iar ca toate tramvaiele noi pe care le vom achiziționa să aibă platforma joasă, la nivel cu platforma stației.
Locuințe sociale
Ne propunem ca administrația noastră să își asume o politică locală independentă de programul ANL pentru construirea de locuințe publice și sociale, prin parteneriat public-privat. Locuinţele deținute de Primărie vor fi gestionate ca fond imobiliar public ce va fi utilizat ca activ care generează venit cu chirii la nivelul pieţei. Fondurile rezultate din închiriere vor subvenţiona locuinţele sociale sau, în parteneriate public-privat, ar putea finanța construirea de noi locuinţe sociale.
Menționăm aici și că vrem să externalizăm mai multe servicii sociale spre ONG-uri, care de multe ori fac același lucru mai bine și la un preț mai mic decât serviciile similare pe care le-ar furniza statul. Direcția de Asistență Socială va fi reformată pentru o abordare mai proactivă și preventivă, ceea ce implică lucrul direct cu comunități vulnerabile din Timișoara (tineri din cartiere limitrofe, familii defavorizate) și transformarea ONG-urilor din domeniul social într-un partener activ de colaborare cu aceste comunități.
Mașinile parcate (ilegal) pe trotuare
Pentru a elibera spațiul public de mașini și pentru a reda trotuarele pietonilor, nu vor mai fi parcări la bordură în zona centrală (parcările la bordură vor fi permise în exteriorul inelului 2). Pentru restul străzilor din oraș, suntem deciși să capacităm efectivele Poliției Locale, care să patruleze eficient inclusiv în cartiere, pentru a identifica și a sancționa proprietarii de mașini care parchează ilegal.
Îți mulțumim pentru întrebările adresate și, în speranța că veți putea fi alături de noi la evenimentul de duminică, abia așteptăm să vorbim mai multe despre cum putem servi tot mai bine nevoile persoanelor cu dizabilități din Timișoara.
Cu bine,
Dominic, Cosmin și Anca
Răspuns din partea domnului Sîrbu Ilie-Vasile
Bună ziua,
Din păcate, în Timișoara mediul public nu este încă accesibil persoanelor cu dizabilităţi în cea mai mare parte. Există instituţii publice importante, care lucrează direct cu publicul, şi totuşi nu au o rampă de acces în clădire, un ascensor sau minime facilităţi de comunicare cu cetăţenii cu dizabilităţi. Deşi, în teorie, cadrul legislativ existent – legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap – contribuie la respectarea normelor europene privind accesibilizarea mediului public, în practică, respectarea acestuia lasă de dorit. Lipsa fondurilor necesare este motivul invocat de conducerea acestor instituţii pentru lipsa accesibilizării, ceea ce este un fals din punctul meu de vedere. Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, care stipulează: Art.1 – “Demnitatea umană este inviolabilă. Aceasta trebuie respectată şi protejată” Art. 21 – Interzice orice discriminare pe motiv de dizabilitate Art.26 – “Uniunea recunoaşte şi respectă dreptul persoanelor cu dizabilităţi de a beneficia de măsuri care să le asigure autonomia, integrarea socială şi profesională, precum şi participarea la viaţa comunităţii”, trebuie respectată!
În mandatul meu de primar voi face tot posibilul pentru a implementa un proiect de acces pentru toate persoanele cu dizabilități în spațiul public prin care toate clădirile de utilitate publică, căile de acces, clădirile de locuit construite din fonduri publice, adaptarea accesului la ele, mijloacele de transport în comun şi spaţiile acestora, taxiurile, peroanele principalelor staţii, spaţiile de parcare, străzile şi drumurile publice, trotuarele, mediul informaţional şi comunicaţional vor fi adaptate astfel încât să permită accesul neîngrădit al persoanelor cu dizabilități. Vă spun asta pentru că nu sunt străin de aceste probleme și cunosc destul de bine legislația în această problemă. Pentru că nu există sancţiuni clar aplicate, autorităţile tergiversează implementarea măsurilor de accesibilizare a spaţiului public fără a conştientiza deserviciul cauzat unei părţi semnificative din populaţia Timișoarei. Rampa de acces în orice clădire a fost considerată deseori ca mijloc de suport nu numai pentru persoanele cu dizabilităţi, cât şi pentru bătrâni, pentru mamele cu copii în cărucior sau pentru transportul unor mărfuri. Cu toate acestea, există încă clădiri, atât ale autorităţilor locale, cât şi ale celor centrale, care nu au fost încă dotate cu un astfel de mecanism simplu de facilitare a accesului. iar, acolo, unde sunt amplasate sunt în construite în derâdere pentru că nu sunt practicabile sunt doar pentru a fi bifate la capitolul obligații. Implementarea unui astfel de proiect este prioritară în mandatul meu de primar, în acest sens voi fi deschis la orice fel de colaborare cu ONG-urile de profil, care vin cu idei concise în a mă sprijini în acest demers.
Pentru că și eu fac parte dintr-un ONG, Asociația Culturală Salvați Patrimoniul Timișoarei, am avut bucuria de a lucra cu câțiva elevi ai Liceului ”Iris” din Timișoara, unde am cunoscut persoane deosebite. Am montat o piesă de teatru cu elevi ai acestui liceu, niciodată nu am simțit atât de multă dragoste cum am simțiti la acești copii. Am montat și regizat o piesă de teatru inspirată dintr-o carte pentru copii scrisă de mine, ”Poveste din Timișoara”. Datorită acestor copii minunați, trupa Liceului ”Iris” a câștigat primiul trei la Festivalul ”Miraje” de la Cluj-Napoca și premiul trei la Festivalul de Teatru de la Lugoj. La Festivalul ”Miraje” de la Cluj-Napoca am cunoscut două eleve deosebite ale acestui liceu pe numele lor Iasmina și Andrea, care erau nevăzătoare și mi-au povestit cât de greu le este să se deplaseze și cât de limitată este Timișoara lor. În cadrul Școlii Altfel am fost ghidul elevilor de la Liceul ”Iris” și Școala ”Speranța” în Cetatea Timișoarei. Le-am prezentat orașul Timișoara de odinioară, povestea fiecărei clădiri și a unor personalități care au trâi și au făcut cinste orașului de pe Bega.
Vă mulțumesc pentru interesul acordat candidaturii mele!
Cu stimă!
Sîrbu Ilie-Vasile, candidat pentru funcția de primar
al Municipiului Timișoara, nr. 15 pe buletinul de vot!
Răspuns din partea domnului Imre Farkas
Răspuns la prima întrebare.
Mă bucur că veniți cu o serie de astfel de întrebări. Colaborarea noastra a inceput mai demult cu proiectul de accesibilizare a Sălii Olimpia , proiect European cu partener din Serbia. Din păcate acest proiect a fost pus pe Hold.
Cunosc pe cativa membri ai Asociației Ceva de Spus și știu ca întotdeauna au proiecte faine, prin care cauta solutii la problemele persoanelor cu dizabilitati. Una dintre ele este de a găsi o sală pentru antrenamente de BASCHET ÎN SCAUN DE ROTILE. Știu ca e greu să găsim o astfel de locație (acces facil, usi late, parchet neted) dar pentru Sala Polivalenta mult așteptată este obligatoriu sa fie și aceste aspecte introduse.
În ceea ce privește mobilitatea persoanelor cu dizabilitati, orasul care este CAPITALA CULTURALA in 2023 trebui sa faca un angajament în care orice dezvoltare a carosabilului și a trotuarelor sa fie făcută conform standardelor europene în care deplasarea facilă cu scaune rulante sa fie asigurata. Ca idee, as include obligativitatea prin Certificatele de Urbanism și Autorizațiile de Construcție.
Doresc sa avem un dialog mai amplu în care putem pune baza un proiect în acest sens.
Transportul persoanelor în scaun rulant este un început, asigurat de catre STPT. Aceasta retea trebuie extinsă și bine organizată pentru a face fata tuturor necesitatatilor.
Răspuns la a doua întrebare
Sunt preocupat de prevenirea și combaterea marginalizării sociale, a persoanelor, familiilor aflate în dificultate socio-economico-culturala. Identificarea locațiilor noi pentru a crea mai multe spații de locuințe sociale și sprijinirea spațiilor publice de a garanta accesul persoanelor cu dizabilitate este o prioritate pentru MINE.
Timișoara are în patrimoniu terenuri pe care se pot construi cu Fonduri Europene astfel de locuințe, sunt platforme industriale nefolosite unde printr-un proiect de colaborare cu Orașul NANTES (suntem membrii EUROCITIES unde am fost foarte prezent și activ la mai multe forumuri pe teme sociale) să se dezvolte un Centru Special pentru astfel de nevoi (locuințe, suport fizic și moral, cercuri culturale).
Răspuns la ultima întrebare
Mașinile parcate pe trotuar sunt o prezenta constanta a imaginii acestui oraș. Nu are rost sa intrăm în detalii de ce se intampla acest fenomen. Conducatorii de auto trebuie sa fie conștienți ca parcand, blocand trotuarul pietonul se află în imposibilitate de a se deplasa, mai ales cei care se deplasează în scaune rulante sau cei care își plimba copiii cu căruciorul.
Organele abilitate trebuie sa ia măsuri, în primul rand sa-i constientizeze pe cei cu autovehicule sa trateze pietonii cu respect, în caz contrar exista posibilitatea de a fi amendați.
Eu cred ca o campanie de conștientizare și sensibilizare, organizată de către Asociația Dvs. în colaborare cu PMT, (film,spot, FB) ar ajuta la dezvoltarea simțului civic al tuturor celor implicați în trafic.
Cu respect Farkas Imre candidat pentru funcția de Primar al Municipiului Timisoara din partea UDMR
Răspuns din partea domnului Marius Craina
Către “Asociația Ceva de Spus”
În atenția doamnei Simona Smultea,
Stimată doamnă,
În primul rând, permiteți-mi să vă mulțumesc, atât dumneavoastră cât și persoanelor cu dizabilități pe care le reprezentați, pentru interesul pe care îl manifestați față de proiectele mele administrative, în contextul candidaturii mele la funcția de primar al municipiului Timisoara din partea ”Pro România”.
De la început doresc să vă asigur că în programul administrativ pe care l-am propus tuturor timișorenilor, persoanele cu dizabilități și, în special cele cu mobilitate redusă, nu au fost deloc omise din viziunea mea, în ceea ce privește conceptul meu despre o Timișoară modernă, fără diferențe între cartiere, incluzivă și accesibilă tuturor categoriilor sociale! Sunt doctor de peste 35 de ani și o astfel de “scăpare”, dacă ea ar fi existat, nu mi-as fi putut-o ierta niciodată, cu atât mai mult cu cât, de peste trei decenii, lucrez cu oameni.
Așadar, având în vedere că, la final, mi-am permis să vă atașez întregul meu program administrativ, astfel încât toți membri asociației dumneavoastră să-l poată consulta în detaliu, am să vă răspund, pe scurt, la problemele pe care le-ați ridicat, vizavi de accesabilitatea spațiilor publice și mobilitatea persoanelor cu dizabilități.
Fără nicio îndoială, un oraș european, așa cum se dorește a fi Timișoara, trebuie să fie accesibil tuturor persoanelor și tuturor categoriilor sociale. Cred cu tărie că participarea deplină a persoanelor cu dizabilităţi, la viaţa economică şi socială, nu poate fi decât un câștig pentru orice comunitate și reprezintă un vector important în succesul oricarui oraș care este favorabil incluziunii.
Evident, asa cum veți putea observa și în programul nostru administrativ, pe care l-am propus timisorenilor, eliminarea tuturor obstacolelor şi a barierelor, în calea participării depline a persoanelor cu dizabilităţi, în toate domeniile – respectiv asigurarea în condiţii de egalitate cu ceilalţi a accesului la mediul fizic, la transport, informaţie şi mijloace de comunicare, inclusiv la tehnologii şi sisteme informatice şi la alte facillităţi şi servicii furnizate publicul – este un deziderat și o obligație!
Cunosc foarte bine faptul că o bună parte dintre trotuarele municipale, în special cele aflate în cartierele semicentrale sau mărginașe, sunt aproape impracticabile, atât pentru pietoni cât și pentru bicicliști, persoane cu mobilitate redusă și mămici cu cărucioare pentru copii. La fel de bine știu că, în ciuda acestei situații, lipsa locurilor de parcare face ca o parte dintre concetățenii noștri, sa-și parcheze mașinile ilegal, pe trotuarele și așa greu impracticabile, făcând și mai grea deplasarea tuturor categoriilor de persoane. Fără nicio îndoială, aveti perfectă dreptate și în ce privește bordurile înalte, care delimitează trotuarele: adevărate rampe de lansare! Foarte greu de coborât, atât pentru persoanele în vârstă dar și pentru persoanele cu mobilitate redusă sau mamici cu cărucioare pentru bebeluși. Cât despre accesul persoanelor cu mobilitate redusă, în instituții publice de interes local sau national, permiteți-mi să fiu ferm: este inacceptabil ca în secolul XXI, intr-un oraș ca Timișoara, municipiu al multor premiere de-a lungul istoriei, cetate a Revoluției, o urbe multiculturală și multietnică, să nu existe echitate și accesibilitate pentru toate categoriile sociale!
In final, sunt convins că viziunea mea administrativă și parteneriatul pe care-l propun timisorenilor, vor fi și in asentimentul dumneavoastră. Pe lângă cele punctate in programul nostru administrativ, referitor la persoanele cu mobilitate redusă, doresc ca, impreuna cu o serie de ONG-uri, sa desfășuram acţiuni şi activităţi de sensibilizare a opiniei publice în ceea ce priveşte nevoile speciale şi respect pentru diversitate (pentru că accesibilitatea afectează şi alte grupuri de persoane, cum ar fi: femeile gravide, mamele cu copii, persoanele vârstnice etc). În plus, doresc nominalizarea unei persoane, înfiinţarea unui departament în cadrul Inspecţiei în Construcţii, care să aibă responsabilitatea verificării periodice a clădirilor publice şi să aplice amenzi pentru nerespectarea legii, in ceea ce privește rampele și accesul pentru persoanele cu dizabilități.
Va mulțumesc frumos, atât pentru interesul dumneavoastră referitor la programul meu administrativ cât și pentru răbdarea de a parcurge aceste rânduri. Pentru orice alte chestiuni, vă stau mereu la dispoziție.
Prof. Univ. Dr. Marius Craina
Răspuns din partea domnului Serdean Mugur Lucian
Buna ziua, am incercat sa va raspund pe scurt si foarte resonsabil la cateva dintre problemele semnalate de catre d-voastra.
Pavajul din centrul orașului face dificilă deplasarea persoanelor în scaun rulant, deoarece bordurile prea înalte împiedică deplasarea de pe trotuar pe carosabil și invers la trecerile de pietoni. Nenumarate trotuare sparte, cu stâlpi poziționați în mijloc sau cu intrări de acces la garaje aflate la demisolul caselor pentru care diferența de nivel cu trotuarul e realizată sub formă de treaptă, nu de pantă lină face imposibila deplasarea noastra fara un insotitor.
Referitor la dificultatea traversarii pavajului din zona centrala acest disconfort va fi inlaturat pe deplin doar dupa inlocuirea pavajului vechi cu altul mai frumos si cu o textura fina. Pana atunci putem propune realizarea unui podet din placaj, rezistent la intemperii, care sa strabata in sens longitudinal, in ambele directii, intreaga Piata Victoriei.
Desi in mod nornal ar trebui ca in primarie sa fie persoane angajate care sa verifice situatia lucrarilor in oras si sa semnaleze orice problema legata de strabaterea strazilor sau a trotuarelor in siguranta, atat de catre persoanele aflate in dificultate cat si de catre oricare participant la trafic, ma voi asigura ca orice obstacol sa fie inlaturat imediat de la semnalarea lui. Pentru a usura rezolvarea acestor probleme, am imaginat deja o aplicatie prin intermediul careia orice cetatean poate semnala orice eveniment in zona prin care trece si care aplicatie este conectata la administratia locala.
Numarul foarte mic al locuințelor sociale pot acoperi doar un număr foarte modest din cererile de pe lista de așteptare.
Referitor la acest punct pentru a rezolva imediat lipsa locuintelor sociale, propun realizarea imediata a unui campus de containere dotate cu toate necesitatile unei locuinte si aflate sub controlul Directiei de Asistenta Sociala a Municipiului Timisoara in asa fel incat ocupantii sa fie consiliati cu privire la integrarea in societate si instruirea in meserii ce au cautare in acest moment. A doua etapa o constituie inventarierea spatiilor detinute de catre primarie si amenajarea si transformarea lor in locuinte sociale in masura in care e posibil acest lucru. Ultima faza si cea mai costisitoare si de durata ar fi construirea locuintelor sociale cu fonduri locale sau centrale.
Mașinile parcate pe trotuare (ilegal ) nu doar in centrul orasului ci mai ales in cartiere care împiedică circulația pietonilor și a utilizatorilor de scaun rulant sau chiar masinile parcate pe locurile alocate persoanelor cu dizabilitati.
Aceasta problema ar trebui sa fie rezolvata odata cu realizarea parcarilor in cat mai multe zone. Pana atunci consider ca ar trebui rezolvate trasee pe unde ar trece persoane cu dizabilitati care sa fie libere de orice obstacol si aici intervin organizatiile si asociatiile de profil care cunosc cel mai bine persoanele cu nevoi si necesitatile acestora in fiecare zona a orasului.
Cred ca problemele persoanelor cu dizabilitati trebuie aprofundate si in acest sens ar trebui rezolvata o mare parte din problemele lor prin platforme online prin care sa interactioneze pentru a-si asigura alimentele fara sa mai fie nevoite sa se deplaseze sau sa implice alte persoane care sa le achizitioneze cele necesare traiului si comfortului zilnic. Un moment important este cel legat de interactiunea cu un medic si acest lucru s-ar putea realiza prin aplicatii online care ar usura efortul tuturor celor implicati in evaluarea stari de sanatate cat si in cazul unor urgente vitale.
De asemenea vom permite accesul persoanelor nevazatoare cu animale insotitor in mijloacele de transport in comun iar fiecare mijloc de transport in comun va fi prevazut cu platforme pentru accesul in aceste mijloace de transport in comun. Persoanele cu dizabilitati vor avea prioritate la orice serviciu public fara exceptie.
Cred ca problemele comunitatii persoanelor cu dizabilitati sunt infinite si in orice administratie aceste probleme trebuie sa fie principale preocupari pentru a usura viata acestora.
Va doresc multa sanatate si va voi sprijini cu orice demers pe care il considerati necesar si care va poate usura suferinta si nevoile pe care le indurati zilnic.
Cu drag,
Serdean Mugur Lucian